zaterdag 15 december 2012

Sinterklaas VS Kerstman

Onze oudste dochter maakt er al het ware een populariteits-battle van:
wie is de 'beste': Sinterklaas of de kerstman???
Sinterklaas zijn taak is zeer duidelijk en word ook door heel de school, mama & papa, media enz in de verf gezet. Daar heeft ze natuurlijk veel voordeel bij want die vent brengt echt speciaal voor haar cadeautjes en brengt ze zelfs aan huis!!! Wat nog straffer is, is dat die zelfs 3 keer komt: thuis, bij nonna & poepa en bij oma & opa!
Als ouder val je dan wel lelijk door de mand. Al mijn dreigementen en straffen ten spijt, brengt de sint een overdaad aan lekkers en speelgoed en dit zonder ooit de zak boven te halen.
Echt veel indruk maak ik nu niet meer op onze dochters.
Of euhm, ... heb ik dat ooit gedaan?
Soms vraag ik me af waarom ik gelijk een hysterisch kieken sta te roepen tegen dat losgeslagen dochtergeweld?? Gisterenavond waren ze met 2 simpelweg dood-op na een week school en crèche. Na een hel-ophaal tocht van school, naar winkel, naar chèche en dan naar huis, was mama ook dood-op. Maar nog niet dood-op genoeg om uit frustratie de kinderen effe af te snauwen om daarna daar al dik spijt van te hebben. Want ze kunnen er toch ook niet aan doen dat zij moe zijn, dat mama moe is, dat mama al 4 kilo extra baby-buik-gewicht moet meesleuren, dat mama alleen nog maar puffend de trap op en af  kan en dat papa dan blinkt in afwezigheid om effe de 2-jarige te helpen dragen of te helpen met de boodschappen of te willen koken terwijl mama dan in de zetel kan ploffen en bekomen. En als papa dan thuis komt, zijn de dochters SUPER enthousiast en krijgt papa kussen en knuffels en gejuich en een staande ovatie en ik sta dan gelijk een huissloor uitgeput achter het kookvuur, waarna dochterlief in de potten komt gluren en droog meedeelt dat ze dat eten toch niet lekker vinden en dat ze liever frietjes met appelmoes hebben.
Waarop 2-jarige R dol enthousiast 'APPELMOES, APPELMOES' begint te gillen en daarna in huilen uitbarst en ontroostbaar is als blijkt dat er geen appelmoes is...

En als M dan vraagt: 'mama, de kerstman, wat doet die nu eigenlijk???'
Ja, dan sta ik ook nog met mijn mond vol tanden want ik kan echt geen enkel overtuigend argument bedenken.
Met een slee rondvliegen met een hoop herten ervoor?
In een hut in de sneeuw zitten wachten? En wat dan?

Sorry kerstman , YOU LOSE, de sint (en papa) is hier de echte held!!!
Maar troost u, zo'n nutteloos gevoel overkomt me ook vaak hoor!
Hou de moed erin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...