dinsdag 22 maart 2011

3 jarige oorlog

Ochtend ten huize Chaos!
M ligt al voor de wekker gaat in ons bed!
Gelukkig heeft R al gegeten (nog steeds borstvoeding maar oh zo zalig dat ge niet uit dat warm bed moet kruipen om een fles te maken!)
Liefste N is al weg dus ik sta er nog eens alleen voor om tegen 8u30 ons 3 aan de voordeur en op de fiets te hebben.
Al discussie in bed want M wil er niet uit. Een nakend conflict kondigt zich aan.
Ik sta beneden met R als de 3 jarige uit ons bed kruipt en zich van de trap sleft tegen een veel te traag tempo naar mijn goesting en timing. Ik krijg het nog net gedaan dat ze zelf de aerosol even doet terwijl ik mezelf en R aankleed. Daarna breekt de oorlog beetje bij beetje los als de pyjama uit moet en de kleren aan!
M wil de roze kousen maar die zitten in de was dus ik wring haar de paarse aan.Gelukkig gaat de Hello Kitty t-shirt wel vlot aan.
Aan tafel breekt de hel pas goed los als madam koppig niet wil eten. Haar yoghurt van gisteren word terug voorgeschoteld maar tevergeefs... Deze zal later in de vuilbak belanden (en die kindjes in Afrika ocharme die hebben geen eten, die truc werd bij een 3 jarige niet!) Ze legt haar hoofd op de tafel en doet alsof ze slaapt met haar tut en knuffel. Ik beveel haar van tafel want als zij niet wil eten, wil ik op zijn minst op mijn gemak mijn koffie drinken. Ik zet haar af de stoel maar M wil wel op de stoel. Na veel gerommel heen en weer ligt M te roepen op de grond! Daar gaat 'op mijn gemak een koffie drinken'. Ik ben al zeeeer vatbaar voor een ochtendhumeur maar nu ben ik daar al ver voorbij en is mijn dag bijna verknalt!
Rustig blijven, adem in, adem uit, ...
Tijd voor omgekeerde kinderpsychologie.
Ik negeer M en begin een beetje tegen R te babbelen die me vanuit haar wipper stralend toe lacht. (toch één die goed gezind is). De interesse van M is gewekt en beetje bij beetje wurmt ze zich terug op haar stoel. Na veel negeren ligt ze bijna in mijn bord te smeken om aandacht. Nog wat blablabla van 'het is toch niet leuk dat mama boos moet zijn' en ze wil toch een boterham en een glas melk.  Maar oh nee, mama, die boterham moet met choco zijn en niet met speculoos (of speculaas, what ever) pasta! En Nee, die boterham mag niet gesneden!!! Nee, je eet hem zo op en niet anders! Terug gejankt en de boterham blijft onaangeroerd. Als ik hem zelf wil opeten, komt er weer protest want dat is haar boterham!!!  Uiteindelijk verdwijnen er enkele happen in haar mond.
Ik besluit het zo te laten en over de korsten zak ik maar zwijgen! Nog even gedoe over wie de peer in haar boekentas mag steken en we zijn bijna klaar.  Maar M wil natuurlijk niet mee!
Nog een belachelijk dreigement van mijne kant van 'Ik vertrek alleen hé!' Ja vertrek maar alleen naar school moeder, zonder kleuter, zou lekker belachelijk zijn hé. Gelukkig snapt de 3 jarige dit nog niet en loopt me in paniek achterna. Nog even geleuter aan de bakfiets maar uiteindelijk kan ik vertrekken met de 2 meiden.
Ik voel mezelf een marginale moeder die precies niets anders doet dan zagen en roepen en onderhandelen en compromis sluiten. Wat een gezag heb ik en doe ik iets verkeerd!!???
Op school kondigen we een 'staakt het vuren' aan en kan er weer een kus en knuffel af.
Daar aanhoor ik het oorlogsritueel van een andere mama met haar zoontje, klinkt identiek aan het onze!
Gerustgesteld  fiets ik met R terug naar huis. Ik plof me op een stoel en drinkt nog een tas koffie EN ik permiteer me er zelfs een paaseitje bij!
Dat heb ik wel verdient vind ik :)
Bordje oorlog

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...