zondag 6 maart 2011

Ikea-fun-frustratie

De eerste zonnestralen zetten iets in gang bij ne mens!
Vrijdag de onweerstaanbare drang om onze slaapkamers op orde te zetten en te kuisen! (waar haalde ik het vandaan? maar ik had er 'zin' in).
Ik maak op voorhand een ruwe planning in mijn hoofd wat ik wil doen en hoe:
De Ikea ladenbak  voor de kamer van M in elkaar steken ( staat al 2 maanden in doos in garage), om vervolgens de spullen van de grote kast van M te verhuizen naar de ladenbak, om dan andere spullen van OP onze slaapkamerkast stofvrij weg te steken IN de grote kast van M, om dan OP onze kast het stof eens weg te nemen (dringend!!!) en dan de ramen en kamers te kuisen.
Kortom, een waterval van op elkaar volgende handelingen die op 1 dag dienen te gebeuren maar praktisch onmogelijk voor een mama met baby van 4 mnd , die ook om 15u30 aan de schoolpoort moet staan!

Maar ik begon vol goede moed, sleurde de Ikea-doos naar boven, doos open, onderdelen eruit, baby R sliep nog steeds dus tot zover verliep het goed!
Tot probleem 1 zich aandiende: had IK nu toch juist  de doos gekocht waar GEEN handleiding bij zat! Dus op zoek op de website van Ikea naar de digitale versie. Maar wederom geen geluk, de handleiding voor deze reeks kasten ontbrak daar ook. (reeks STUVA: hebben ze deze al wel gemaakt?)
30 minuten voorbij en nog geen ladenbak.
Dan maar een handleiding van een gelijkaardige kast en hopen dat ik er zo wat uit kom.


MAAR
als vrouw van een meubelmaker mag ik me niet laten kennen door een Ikea-kast!
Dus terug aan het werk en na enig puzzelwerk en logisch verstand kwam er toch schot in de zaak. Ik begon me weliswaar een handy-vrouw te voelen (misschien wat overdreven, het is tenslotte maar een Ikea-kast, gemaakt op het niveau 'handigheid van Jan Modaal').
  • Eerst op zoek naar een schroevendraaier
  • plankskes juist leggen
  • Houten plugskes steken
  • Plugske valt onder de kast
  • Handy vrouw op de knieën en plugske zoeken
  • Schroefkes in gaatjes steken
  • Schroefkes aandraaien
  • Schroevendraaier valt, put in de parket
  • Handy vrouw vloekt eens hard
  • Baby R schiet wakker, snel tut geven en sussen
  • Plankske zit ondersteboven, nog een vloek
  • Plankske terug los en omdraaien
Na 45 min was deel 1 eindelijk klaar. Olé Olé


Deel 2 ging iets vlotter maar werd wel onderbroken door een borstvoedings- en aerosolsessie van baby R.  Maar zowaar, voor de middag stond de ladenbak toch te blinken en kon ik ze vol stampen met spullen!
Restte mij nog slechts de ramen wassen en  de kamers volledig afstoffen en kuisen. Dit echter tegen de zin van baby R die wakker was en aandacht eiste. Toekijken hoe ik de ramen waste, kon haar nog boeien. Het stofzuigmoment was echter drama
Gevolg1: hartstochtelijk gebrul (wat je niet echt hoort als de stofzuiger aan staat)
Gevolg 2: een zwak mama-moment met een schuldgevoel naar de dochter toe en de frustratie dat die verdomde kamers eindelijk en liefst vandaag gekuist moeten worden!
Baby R sukkelde toch in een lichte slaap dus snel met emmer en dweil naar boven om de vloer nog te doen! Ook nog even snel propere lakens op de bedden...
Om 15u10 terug beneden, stinkend naar het zweet van de inspanning en de rush. Snel even opfrissen, jas en schoenen aan, baby R aankleden,... en daar kwam liefste handy man N binnen. Oef! Kon ik baby R even bij hem laten en M met de fiets van school halen.
Terug thuis wachtte me het koken maar hier nam N het van me over en ging aan de slag met potten en pannen.

S'avonds was ik bek af maar 'onzen bove' is nu wel proper!
(En ging ik toch nog met vriendinnen op café terwijl papa thuis bleef met kindjes, leven de 'relatieve' emancipatie)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...